Fase 1
Kijk eers hoever de roestplek zich uitstrekt door heel voorzichtig in het metaal te prikken.
Fase 2
Schuur de aangetaste plek zo blank mogelijk, met de hand of met een schuurmachine.
Schuur een stuk metaal blank tot op 3cm rondom de aangetaste plek.
Fase 3
Verwijder het verroeste metaal met behulp van een blikschaar of een haakse slijper.
Fase 4
Meng de verharder met de hars (verhouding na te lezen op verpakking) en breng dit aan op de geschuurde plek.
Leg een op maat geknipt glasvezelmatje over de ingesmeerde plek.
Smeer ook dit matje vervolgens goed in met het harsmengsel. Breng bij grote gaten de glasvezel in meerdere lagen aan. Laat het glasvezelmatje goed uitharden.
Fase 5
Gebruik voor het grove plamuurwerk glasvezelplamuur. Na uitharding kan u de geplamuurde plek voorzichtig opschuren.
Fase 6
Gebruik voor de fijne afwerking polyesterplamuur (vermengd met harder) of autoplamuur.
Schuur de plek tussen iedere laag plamuur mooi glad. Breng autolakprimer aan op de reparatie (ook op eventuele blank geschuurde randen).
Na droging licht opschuren (zeer fijn schuurpapier).
Fase 7
Werk de plek af met autolak. Breng de lak aan in meerdere zeer dunne laagjes zo voorkom je druipers.
Fase 8
Komt de gerepareerde plek aan de onderzijde in contact met (opspattend) water, schuur dan ook daar de roest weg en breng een beschermende tectyllaag aan (met de bokkenpoot).
Fase 1
Banden plakken
- Zet de fiets ondersteboven.
- Steek een bandenlichter tussen buitenband en de velg en wip de band omhoog.
- Haak de bandenlichter vast achter een wielspaak.
- Breng 10 cm verder de tweede bandenlichter aan en zet ook deze vast. Doe hetzelfde met de 3e bandenlichter; de middelste bandenlichter zal nu vanzelf loskomen.
- Steek uw vinger tussen band en velg en maak al draaiend de buitenband van de velg los.
Fase 2
U moet het ventiel verwijderen en draai de moer los waarmee het ventielhuis vast zit op de velg.
Duw het ventielhuis naar binnen, door de velg heen, en trek de binnenband naar buiten.
Fase 3
Breng het ventiel weer aan en pomp de binnenband een beetje op. Dompel hem onder in een afwasteiltje met water. Begin bij het ventiel en werk stap voor stap de hele band af.
Fase 4
Droog de binnenband rondom het gat af en teken het gaatje af met een balpen. Laat de band leeglopen.
Fase 5
- Ruw de binnenband licht op met schuurpapier, ruim rondom het gat.
- Knip een stukje reparatieplakker op maat en verwijder de beschermlaag.
- Breng een dun laagje lijm op de binnenband aan, ruim rondom het gat.
- Laat de lijm even drogen, tot hij niet meer glanst.
- Plak de plakker op de band en duw dit enkele seconden stevig aan.
- Pomp de band weer op en controleer of de reparatie geslaagd is.
Fase 6
Steek het ventiel weer door de opening in de velg.
Zet het losjes op de velg vast met behulp van het moertje. Leg de binnenband netjes in de velg.
Fase 7
Duw de buitenband met de hand terug over de velg, het is beter om bij het ventiel te beginnen. Om het laatste stukje over de velg te krijgen moet u met 2 handen gebruiken (naar elkaar toe werken). Draai het ventielmoertje stevig vast en breng het ventiel aan.
Fase 8
Achterband vervangen
- Leg de fiets op zijn zijkant, rustend op de kettingkast.
- Maak de buiten- en binnenband los van de velg (zie: band plakken).
- Trek de buitenband helemaal over de velg heen, met behulp van bandenlichters.
Fase 9
Verwijder de moeren van de wielnaaf. Verwijder de sluitringen, eventuele snelbinders en stangen van de bagagedrager
Fase 10
Klem de vorkuitzetter tussen de achtervork en draai hem aan tot er 1cm ruimte is tussen naaf en vork. Trek voorzichtig de oude band er tussenuit.
Fase 11
Schuif de nieuwe band tussen vork en naaf door.
- Verwijder de vorkuitzetter en zet de naaf en overige onderdelen weer vast.
- Draai de moeren stevig vast.
- Voor het terugplaatsen van binnen- en buitenband, zie: band plakken
Fase 12
Stuur en zadel verstellen
- Draai met een steeksleutel de moer van de zadelpen een paar slagen los.
- Door het zadel heen en weer te draaien en gelijktijdig te trekken of duwen, kunt u de hoogte verstellen.
- Draai de moer weer stevig vast.
Fase 13
Draai met een steeksleutel de moer van de stuurpen los, zo dat hij 0.5 cm omhoog komt
Fase 14
Tik met een hamer zachtjes op de moer, zodat de stuurpen naar beneden zakt. Door het stuur al draaiend omhoog te trekken of omlaag te duwen, stelt u de hoogte in. Zet het stuur goed recht en draai de moer weer vast.